Waarom het parkeerbeleid in Aalst niet werkt en moet veranderen

Waarom het parkeerbeleid in Aalst niet werkt en moet veranderen

24 februari 2023

Je hebt het wel al eens meegemaakt. Je parkeert je wagen in Aalst. Plots staat er een betaalautomaat om je geld te innen. Vroeger kon je er nochtans gratis parkeren. Of je vindt een boete onder je ruitenwisser. Je portemonnee is weer wat lichter. Steeds meer Aalstenaars laten hun ongenoegen over het parkeerbeleid horen. Wat loopt er mis? En hoe zorgen we voor een parkeerbeleid op maat van de Aalstenaar? Je leest het hieronder.

Inhoud:

 

Je betaalt steeds meer om te parkeren

We moeten in steeds meer straten betalen om te parkeren. Aalst linkeroever was al betalend. Maar sinds januari 2022 laat het stadsbestuur (N-VA en Open VLD) ons ook op rechteroever betalen. In januari 2023 werd de omgeving van het nieuwe zwembad Aquatopia aan de betalende parkeerzone toegevoegd. Parkeerautomaten schieten als paddenstoelen uit de grond. En betalen voor iets dat vroeger gratis was, dat voel je in je portemonnee.

We moeten ook steeds meer betalen om te parkeren. In november 2020 maakte de schepen van tariefverhoging Jean-Jacques De Gucht parkeren in de stad al duurder. In december 2022 keurden de N-VA en Open VLD, gesteund door Groen, een nieuwe verhoging van de tarieven goed. Op de gemeenteraad noemde het Vlaams Belang deze tariefverhogingen "luttele euro's". Luttele euro's? Leven deze politieke partijen op een andere planeet? De parkeertarieven stegen maar liefst 8 tot 20 procent. In 2018 kostten de eerste en de tweede bewonerskaart respectievelijk €31,50 en €120. Sinds januari 2023 kosten deze respectievelijk €37,50 euro en €216.

De privé verdient aan jou

Parkeer je je auto in Aalst, dan betaal je aan OPC. Krijg je een boete of koop je een bewonerskaart, dan betaal je eveneens aan OPC. OPC is kort voor Optimal Parking Control. Het stadsbestuur gaf het parkeerbeleid in handen van dit privébedrijf. En dat brengt best wat geld in het laatje, want OPC beheert zowel het straatparkeren als enkele grote parkings in de stad. Sinds de invoering van het circulatieplan worden auto's bovendien naar de grote parkings van (onder meer) OPC gestuurd.

OPC is actief in meer dan 45 steden en gemeenten. In al die steden en gemeenten maakte het bedrijf vanaf 2019 tot en met 2022 een nettowinst van 3,7 miljoen euro. En wat met Aalst? Onze stad is een echte goudmijn voor OPC. De totale opbrengst van het betalend parkeren bedroeg sinds 2019, het jaar waarin Jean-Jacques De Gucht bevoegd schepen werd, tot en met 2022 maar liefst 11,6 miljoen euro. In 2022 werd niet alleen de betalende zone uitgebreid, maar ging ook het winstcijfer omhoog. OPC haalde meer dan 700.000 euro extra parkeerinkomsten uit onze portemonnee.

230.604 boetes op vier jaar tijd

In 2022 traden niet minder dan 99 nieuwe parkeerautomaten op rechteroever in werking. In 2023 kwamen er 5 parkeerautomaten bij in de omgeving van het zwembad. OPC zette deze bestuursperiode dus al 104 nieuwe parkeerautomaten. En hoe groter de betalende zone, hoe groter de kans op een boete. Vanaf 2019 tot en met 2022 schreef OPC in Aalst – hou je vast – 230.604 boetes uit. De boetes leverden elk jaar meer dan 30 percent van de totale opbrengst van OPC in Aalst. De boetefirma heeft er trouwens veel voor over om het boetegeld binnen te halen. In haar reclamebrochure voor lokale besturen schrijft het bedrijf:

“OPC ontwikkelde hiervoor een zeer efficiënte procedure in samenwerking met een gespecialiseerd advocatenkantoor en een nationaal netwerk van deurwaarders.” Bovendien voert OPC gesprekken met het stadsbestuur om (ten vroegste) vanaf mei 2024 een scanwagen in Aalst in te zetten. Dit laat volgens het bedrijf toe “om omvangrijke zones op zeer efficiënte wijze en binnen een kort tijdsbestek te controleren.” Nadat N-VA, Open VLD en Groen de betalende zone hebben uitgebreid, staat OPC dus klaar om sneller boetes uit te delen. De parkeerautomaten in Aalst zijn al aangepast aan het gebruik van de scanwagen, verklaarde de CEO van OPC in de lokale media nadat PVDA Aalst actie voerde tegen het hoge aantal boetes.

We zijn een deel van ons geld definitief kwijt

Het stadsbestuur krijgt van OPC een deel van de opbrengst van het betalend parkeren in Aalst. Het zou eraan ontbreken, maar het is veel te weinig. In 2022 kreeg de stad 1,67 miljoen euro op 3,57 miljoen euro, minder dan de helft van de totale opbrengst voor dat jaar. De stad ontvangt dus een deel van ons parkeergeld, maar de rest van de opbrengst – 1,9 miljoen euro – blijft achter bij OPC, in handen van het privébedrijf. Bovendien zijn we ook een deel van ons parkeergeld definitief kwijt.
 
De 3,7 miljoen euro nettowinst die OPC vanaf 2019 tot en met 2022 in verschillende steden en gemeenten maakte, keerde het bedrijf bijna volledig als dividend uit. Dat wil zeggen: Ons parkeergeld is definitief weg uit Aalst. En dat is geen goede zaak voor de Aalstenaar. Of je nu regelmatig met de auto rijdt of niet, of je nu de fiets of het openbaar vervoer gebruikt: het is geld dat het stadsbestuur niet kan gebruiken voor investeringen.
 

De auto is voor veel Aalstenaars een noodzaak

Betalend parkeren treft de werkende klasse in de portemonnee. Behalve de drukke centrumstraten zijn inmiddels al meer woonwijken op linker- en rechteroever betalend. Wil je de auto dichtbij huis parkeren, dan moet je jouw bankkaart bovenhalen. Heb je jouw auto nodig om je te verplaatsen, dan straffen het stadsbestuur en OPC jou daarvoor. Drie vierde van de Aalsterse huishoudens heeft een of meerdere auto's. De helft van de huishoudens heeft één auto.

Het aantal gezinnen in Aalst met één wagen steeg van 18.641 in 2017 naar 19.826 in 2022. Meer dan de helft van de Aalstenaars gebruikt de auto voor woon-werk-schoolverkeer, 15 percent de fiets en 25 percent het openbaar vervoer. Het helpt daarbij niet dat Jean-Jacques De Gucht in het Vlaams Parlement meermaals voor besparingen op het werkingsbudget van De Lijn stemde, en voor het decreet dat het schrappen van 104 bushaltes in Aalst vanaf januari 2024 mogelijk maakte. Een auto is duur, net zoals brandstof. De auto is voor veel Aalstenaars een noodzaak die dus al veel geld kost. Duurder parkeren verhoogt de factuur voor wie de auto nodig heeft, en de winst voor OPC.

Genoeg geld geparkeerd bij de privé!

Met een parkeerbeleid in eigen beheer houden we meer geld over. Als we de cijfers van OPC van 2022 gebruiken, zou Aalst de opbrengst van 3,57 miljoen euro zelf gekregen hebben. Dat wil OPC natuurlijk koste wat kost vermijden, en daar heeft het veel voor over. Zo wilde OPC in 2022 maar liefst 98 percent van de jaaropbrengst aan de stad Genk geven om haar contract te behouden. Zo’n voorstel doe je alleen als je voldoende geld kunt rapen met betalend parkeren.

Een parkeerbeleid in eigen handen is goed voor je portemonnee én voor de leefbaarheid van Aalst. We verlagen de parkeerdruk door te investeren in alternatieven voor de auto: Openbaar vervoer, randparkings en fietspaden. Zo kunnen we het betalend parkeren terugschroeven en uiteindelijk afschaffen. Wie de auto nodig heeft, kan deze gebruiken zonder dat OPC er rijker van wordt. Een eigen parkeerbeleid vertrekt van de noden van de Aalstenaars, niet van de winsthonger van OPC.

Mobiel Aalst: Voor de jeugd, werkenden en wijken

Meer en gratis bussen

Méér openbaar busvervoer: Aalstenaars hebben er recht op. Of het nu voor vrije tijd, de school of het werk is, je hoeft de wagen niet te gebruiken als er genoeg en stipte bussen rijden. Met bussen in de vroegere en latere uren geraken Aalstenaars die in ploegen werken op het werk en terug thuis. We willen dus investeren in die extra bussen. En we behouden de 104 bushaltes die Jean-Jacques De Gucht vanaf 2024 in Aalst schrapt. Zo blijven Aalst en haar wijken voor iedereen bereikbaar.

Met gratis openbaar vervoer schakelen we een versnelling hoger. Gratis bestaat niet, denk je misschien wel? Je parkeerplaats was tot voor kort nochtans gratis, tot het stadsbestuur dat voor OPC veranderde. Aalst toont trouwens zelf aan dat gratis en meer openbaar vervoer wel degelijk kan. In 2022 kon je tijdens Cirk gratis met de bus van en naar Aalst reizen. De Lijn legde zelfs extra bussen in. Drie dagen gratis op de bus: Het is een begin, maar Aalst kan ongetwijfeld beter doen.

Kijk maar naar Duinkerke: Een stad met ongeveer evenveel inwoners als Aalst, eveneens met industrie in de nabijheid, en net zoals bij ons met een groot carnavalsfeest. Sinds september 2018 kun je er het hele jaar door gratis de bus nemen. Het aantal busreizen steeg van 9 miljoen in 2017 naar 20 miljoen in 2022. Jongeren tussen 15 en 25 jaar maken volop gebruik van de gratis bussen. Waar wacht Aalst op om de bussen niet drie dagen, maar het hele jaar door gratis te laten rijden?

We maken werk van veilige fietsroutes

Aalstenaars moeten veilig met de fiets kunnen rijden. Met de invoering van de zone 30 en de fietsstraten is de fietsveiligheid binnen de ring verbeterd. Maar meer dan twee jaar na de invoering van het circulatieplan liggen er nog steeds geen veilige fietsroutes naar de bedrijventerreinen in Aalst. De lage fietscijfers voor het woon-werkverkeer in Aalst zijn duidelijk: 15 percent van de Aalstenaars, of 5.000 op 33.000 loontrekkenden, maakt gebruik van de fiets om te gaan werken.

Door veilige fietsroutes naar de bedrijventerreinen aan te leggen, moedigen we werknemers aan de fiets in plaats van de auto te nemen. We geven prioriteit aan gescheiden fietspaden:
• Op de verschillende bedrijventerreinen, zoals nu al in de Hekkestraat het geval is.
• Aan de Tragel en de Bergweg naar de bedrijventerreinen in Hofstade en Gijzegem.
• Aan de Pierre Corneliskaai en de afrit van het viaduct naar het Wijngaardveld.
• Vanuit het centrum naar het bedrijventerrein Aalst Zuid in Erembodegem. Zo verbinden we het centrum met de fietsroute vanaf de Ninovesteenweg en Churchillsteenweg.

Vlot van de randparking naar huis

We leggen gratis randparkings aan. Je moet er niet betalen om je auto te parkeren. We maken dus niet de fout die het stadsbestuur en OPC maakten: Parkeren langs de Dender betalend maken in de hoop auto's naar de NMBS-parking te leiden. Dat plan werkte duidelijk niet. De stationsparking staat namelijk zo goed als leeg. Maar OPC verdient wel aan het parkeren langs de Dender. Door de randparkings gratis te houden, moedigen we Aalstenaars aan om hun auto daar te parkeren.

Vanuit gratis randparkings geraken we vlot in de stad en naar huis. Dat kan dankzij gratis bussen die regelmatig tussen de randparkings, de stad en de woonwijken reizen. Dat kan ook door veilige fietsroutes vanuit de randparkings uit te stippelen. Zo raken de Aalstenaars gemakkelijk waar ze moeten zijn. We maken de stad en de woonwijken meer leefbaar. Hoe meer auto's op de randparkings parkeren, hoe minder uitlaatgassen we binnenkrijgen en hoe meer ruimte er vrijkomt.

Wil je jouw ervaringen met het parkeerbeleid in Aalst delen? Heb je opmerkingen bij onze voorstellen? Laat het ons weten: stuur een mailtje naar aalst@pvda.be.