PVDA Ronse: wil men het PFAS-bloedonderzoek over de verkiezingen tillen?

Er komt in 2025 een grootschalig PFAS-bloedonderzoek in Ronse. Zeven jaar nadat de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) een onderzoek naar de aanwezigheid van PFAS in en om de Molenbeek startte. Rijkelijk laat vindt de PVDA. "Waarom moet dat zo lang duren? De vervuiling is al jaren bekend. Het lijkt erop dat ze het onderzoek bewust over de volgende verkiezingen tillen. " klaagt PVDA-voorzitter Robin Tonniau.

Na de bevolking van Zwijndrecht, zullen ook de inwoners van Ronse zich kunnen laten testen op de giftige stof PFAS. Dat meldt minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) vandaag. PVDA Ronse is tevreden met deze beslissing, alleen zal het nog twee jaar duren vooraleer de eerste stalen zullen worden onderzocht. "Dat dit onderzoek er uiteindelijk toch nog komt is dankzij de inzet en mobilisatie van milieuactiegroepen zoals Climaxi."

Wie in een straal van 5 kilometer rond de 3M-fabriek in Zwijndrecht woont, kan zijn of haar bloed laten testen op de giftige stof PFAS. Wanneer we diezelfde perimeter rond de bronvervuiling hanteren dan valt bijna volledig Ronse onder het testgebied. "We vragen niet alleen dat alle inwoners van Ronse zich kosteloos kunnen laten testen maar ook de werknemers die hier werken en mensen die hier sporten en naar de jeugdbeweging komen. Textielarbeiders, gemeentewerkers, brandweervrijwilligers, politieagenten,... iedereen moet betrokken worden bij het gezondheidsonderzoek." zegt Tonniau.

Eerdere bloedstalen lieten namelijk al bijzonder hoge PFAS-waardes zien in het bloed van de Ronsenaars. 14 van de 15 geteste stalen lagen boven de veiligheidsdrempel. Het mediaan PFAS-gehalte in het bloed van de geteste Ronsenaars ligt 10 keer hoger dan de toegelaten veiligheidsnorm. PFAS vormt een risico voor de volksgezondheid. Zo kunnen de stoffen het immuunsysteem beschadigen en kanker veroorzaken. De stoffen worden gebruikt in de industrie en werden in hoge concentraties aangetroffen in en rond de Molenbeek.

"PFAS zit niet alleen in de bodem, het zit ook in ons bloed. Een grootschalig vrijwillig bloedonderzoek is nodig. Ronsenaars hebben recht op de juiste informatie, recht op een gezonde leef- en werkomgeving.” zegt Robin Tonniau - lokaal PVDA voorzitter. Nu minister van Welzijn Crevits (CD&V) geld vrijmaakt voor bloedonderzoek verwacht PVDA Ronse ook extra maatregelen van het stadsbestuuur van Ronse. Zo liggen er parken, speelpleintjes en scholen in de gevarenzone. "Gaan we nog jaren wachten op de resultaten of gaan we vandaag al actie ondernemen?" besluit Tonniau.