PVDA heeft zijn Oost-Vlaamse lijsten klaar voor verkiezingen in juni

De PVDA stelt zichzelf ambitieuze doelstellingen in Oost-Vlaanderen. Ze wil verder doorbreken in alle parlementen en daarbij haar aantal verkozenen verdubbelen. Naast lijsttrekkers Robin Tonniau en Onno Vandewalle, die respectievelijk de federale en Vlaamse lijst trekken, hebben ze een talentvolle ploeg klaarstaan.

Robin Tonniau werkte lange tijd als arbeider bij Volkswagen Vorst en daarna bij Volvo Car Gent, vandaag is hij lijsttrekker van de PVDA in Oost-Vlaanderen voor het federaal parlement. “In 2019 kwam de PVDA voor het eerst vanuit onze provincie in het federaal parlement. Sindsdien zijn we enkel maar gegroeid, vandaag hebben we een talentvolle ploeg om verder door te breken in het federaal én Vlaams Parlement.”

Arbeiders uit de Oost-Vlaamse industrie op de lijst

“We willen van onze lijst een vertegenwoordiging maken van heel Oost-Vlaanderen. Dat wil voor ons ook zeggen dat de grote industrie een plaats moet hebben op onze lijst.”, legt Tonniau uit, “En dat is gelukt: met Osman Disli ex-vakbondsafgevaardigde van ArcelorMittal, Erik De Vriendt delegee bij Volvo Trucks en Alain Vandenhouwe van Volvo Car Gent.”

“De Vivaldi-regering verbiedt loonsverhogingen, terwijl veel grote bedrijven recordwinsten maken. Wie is er beter in staat om die onrechtvaardigheid aan te klagen?” gaat Robin verder “Op onze lijst maken we dan ook plaats om hun stem te laten horen. Met mensen van het terrein die ook syndicaal actief zijn: Rosa Paz (huishoudhulp), Leen (kinderbegeleidster), Claude (Friesland Campina), Malick (La Lorraine Bakery Group), Liesbeth (Aldi), Philip (Coca-Cola) en Yoeri (Ontex).”

Nieuwe jonge talenten

“De PVDA weegt op het beleid. We slaagden erin om de graaipensioenen van politici af te schaffen. Dankzij onze druk moest de regering de btw op energie verlagen. Hoe groter wij worden, hoe meer de andere partijen naar ons moeten luisteren.” zegt Onno Vandewalle, “Ik ben trots dat Debby Burssens, activiste in hart en nieren en vandaag coördinator van ons actiecentrum in Sint-Niklaas en Julie Steendam auteur, klimaat- en vredesactiviste mee die druk willen opvoeren in de parlementen. Vanop de 2de plaats voor het Vlaams en Federaal parlement.”

“Als jongste lijsttrekker in Oost-Vlaanderen krijg ik enorm veel getuigenissen van jongeren die niet meer op school geraken met het openbaar vervoer. Want hoe wereldvreemd is het dat ministers die zelf nooit de bus nemen, tegelijk wel 3.000 bushaltes schrappen? De PVDA kiest resoluut voor comfortabel, stipt en betaalbaar openbaar vervoer.” vult Onno aan, “Die jongeren geven we een stem op onze lijst: Nawras (20 jaar), Manar (21), Oka (23), Nero (19), Litte (18), Mingtje (23), Joris (25) en Joppe (22).”

Zelzate toont dat eerlijke belastingen mogelijk zijn

“De PVDA doet dingen bewegen. In Zelzate, de enige gemeente waar de PVDA mee bestuurt, verlaagden we de belastingen voor de gewone mensen. Dat konden we enkel door de grote bedrijven, zoals ArcelorMittal, een klein beetje meer te laten betalen.” zegt Tonniau af, “Steven De Vuyst die daar als eerste schepen voor PVDA in Zelzate mee aan werkte kon dus niet ontbreken op onze lijst. En ook waar de PVDA niet meebestuurt maken we het verschil. In Gent met onze Vlaamse en federale lijstduwers Tom De Meester en Yuksel Kalaz en met Sonja Welvaert die op de derde plaats staat voor het federaal parlement. En in Sint-Niklaas met Chris Wauman waar we samen met actiecomités erin geslaagd zijn een asbeststort te laten sluiten.

Enkele opvallende kandidaten

“Op de negende plaats voor het Vlaams Parlement staat Martine Hoet, de dochter van ‘kunstpaus’ Jan Hoet.” sluit Onno af, “Op de Europese lijst staan ook enkele Oost-Vlamingen zoals Karel Meganck, bekend van ‘The Voice Senior’ en gewezen hoofdafgevaardigde bij AG Insurance en Tony Fonteyne, nationaal secretaris ACOD Spoor.”

Het overzicht van alle kandidaten vind je hier.