PVDA Aalst: “Stadsbestuur moet OPC verplichten boetes hallen terug te betalen”

Carnavalisten zijn geen melkkoeien”, zegt Alexander Van Ransbeeck van PVDA Aalst. “Optimal Parking Control (OPC) deelde onterecht parkeerboetes uit aan de carnavalswerkhallen, ondanks de belofte van het stadsbestuur dat carnavalisten een maand lang gratis mochten parkeren aan de werkhallen.” De partij is niet tevreden met de latere start van het gratis parkeren en wil dat bevoegd schepen Jean-Jacques De Gucht dit onmiddellijk rechtzet.

“Het stadsbestuur moet OPC verplichten alle boetes die het sinds 20 januari heeft uitgeschreven terug te betalen aan de carnavalisten”, zegt Van Ransbeeck. “Belofte maakt schuld. Is Jean-Jacques De Gucht de schepen van mobiliteit of levert OPC de schepen? Als Jean-Jacques De Gucht écht de bevoegde schepen is, kan hij alleen maar de terugbetaling eisen. Anders komt hij op voor de portemonnee van OPC, en niet voor de carnavalisten die de volle pot moeten betalen.”

Het ongenoegen over OPC en het Aalsters parkeerbeleid beperkt zich niet tot de carnavalswerkhallen, blijkt uit de vele reacties op de boetes. “Sinds 2019, toen Jean-Jacques De Gucht schepen werd, tot en met 2021 schreef OPC maar liefst 175.061 boetes uit in Aalst. Dat is nog vóór de uitbreiding van het betalend parkeren naar rechteroever en de omgeving van Aquatopia. Op 15 januari dit jaar steeg de boete bovendien van 25 euro naar 28 euro. We zijn beter af zonder een boetefirma zoals OPC. Aalst moet het parkeerbeleid in eigen beheer nemen of we zijn op termijn met z'n allen blut”, besluit Van Ransbeeck.